SAĞLIĞIMIZ İÇİN DOĞRU BESLENMENİN ÖNEMİ…(12) SİNDİRİM SİSTEMİNİN ÇALIŞMA ŞEKLİ
Bursa Vatan Medya Gurubu köşe yazarı Ümit Yurtkuran makalesinde;
Yediğimiz gıdaların bazılarının sindirimi ağızda başlar. Ağzımız normalde hafif alkali (PH= 7 – 7.4) bir ortama sahiptir. Bunun nedeni; kulak altı, çene altı vedil altı tükürük bezleri vasıtasıyla üretilen ve çok karmaşık bir kimyasal yapıya sahip olan tükürük salgısıdır.
Tükürük içerisinde su albümin (lipaz, amilaz, peptidaz, fosfataz, piyalin gibi) çeşitli enzimler, imminoglobin A – G – M gibi antikorlar, serum proteinleri, siyalik asit, ürik asit, lipitler, elektrolitler, kalsiyum, sodyum, potasyum, magnezyum, azot ve bicarbonat iyonları gibi sayısız kimyasal maddeler bulunur.
Sindirim esnasında bu “kimyasal maddelerin kullanılabilmesi ve yeterince faydalı olabilmesi için” ağzımıza aldığımız lokmaların “yavaş yavaş ve en az 25 – 30 defa çiğnendikten sonra” yutulması gereklidir.
MİDE
Sindirim sistemindeki en önemli istasyonumuz “midedir.” Midemizdeki ortam tamamen asidiktir ve burada sadece protein sindirimi başlar. Birçok konuda olduğu gibi sindirim konusunda da en büyük problemlerden birisi bilgi kirliliğidir. Birçok diyet kitabında, en küçük mide probleminde dahi, hazmı kolaylaştırmak veya vücudun hafif alkali hale getirilmesine destek olmak niyetiyle kimyasal ilaçlar, karbonatlı su veya soda içmek gibi değişik tavsiyelere rastlarız.
Halbuki midede sadece protein sindirimi başlar ve “ortamın tamamen asidik (PH= 1,5 – 3 civarı) olması gereklidir.” Midede üretilen hidroklorik asit, protein sindirim enzimi olan “pepsini” harekete geçirir. Çok karmaşık bir yapıya sahip olan “proteinler” pepsinler sayesinde parçalanarak, “aminoasitler ve peptitler” haline dönüştürülür.
Ancak herhangi bir nedenle midede yeteri kadar hidroklorik asit üretilmemesi veya bizim yapacağımız herhangi bir müdahale ile “PH değerinin yükseltilmesi” (asit değerinin düşürülmesi) halinde, midede proteinler gerektiği şekilde parçalanamayacak ve sindirim işlemi daha başlangıç aşamasında eksik yapılmaya mahkum olacak demektir.
“Mide asidinin azlığı sadece sindirimi mahvetmekle kalmaz.” Başka ciddi olumsuzluklara da yol açar. Normal şartlarda aşırı asitli ortam nedeniyle, sindirim sisteminin, bakteri ve mantarlar açısından en düşük nüfus yoğunluklu bölgesi midedir.
(Devam edecek)
Cuma gününün yeni umutlara, iyilik ve güzelliklere vesile olması dileğiyle…
ZİYARETÇİ YORUMLARI
BİR YORUM YAZ
