İstanbul’a seyahatin cazibesi
Meşher’in “Göz Alabildiğine İstanbul” sergisinde yer alan 100’ün üzerinde eser arasında, 19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başlarında deniz ve demiryolu seyahatlerinin tanıtımında kullanılan posterler de bulunuyor.
Meşher’de devam eden, 15. yüzyıldan 20. yüzyılın ilk çeyreğine İstanbul’dan kesitler sunan Göz Alabildiğine İstanbul: Beş Asırdan Manzaralar sergisinde yer alan posterler, detaylarıyla ziyaretçilerin ilgisini çekiyor.
Ömer Koç Koleksiyonu’nda yer alan çeşitli nadide eserlerden oluşan sergideki eserlerin üreticileri gemi kaptanından seyyahlara, askerlerden elçilere, yazar, ressam ve fotoğrafçılardan mimar ve şehir plancılarına kadar çeşitlilik gösteriyor ve çoğunluğu Batılılardan oluşuyor. Çağlar boyunca gidilmek, görülmek istenen bir cazibe merkezi olan İstanbul’a çoğu zaman denizyoluyla ulaşan Batılı ziyaretçiler, buharlı gemilerin ardından, gelişen demiryollarıyla şehre daha hızlı bir ulaşım imkânı edindi.
Deniz seyahatiyle başlayan ve zamanla demiryolu yolculuklarını da konu alan posterler, Meşher binasının mimari özelliklerinden olan nişlerde sergileniyor. Sergideki, seyyahlar tarafından hazırlanmış eserlerle diyalog kuran bu afişler, İstanbul manzaralarının yanı sıra günlük hayattan sunduğu detaylarla dikkat çekiyor. İstanbul’a seyahatin cazibesini aktaran posterler, turizm sektörü açısından orijinal tanıtım materyalleri olarak da öne çıkıyor.
Eser Künyeleri
Fotoğraf 1:
Anonim
Chemins de Fer Orientaux
[Şark Demiryolları]
Renkli taşbaskı afiş
90 × 59 cm
Fotoğraf 2:
Anonim
Chemins de Fer Orientaux
[Şark Demiryolları]
Vienne: Steyrermühl, y. 1905.
Renkli taşbaskı afiş
98 × 65 cm
Fotoğraf 3:
Roger Broders (1883–1953)
Simplon Orient Express
Paris: F. Champenois, 1922.
Renkli taşbaskı afiş
104 × 76 cm
Fotoğraf 4:
Gilbert Galland (1870–1956)
En Méditerranée par les Messageries Maritimes
[Messageries Maritimes Şirketinin Gemisiyle Akdeniz’de]
1925
Renkli taşbaskı afiş
104 × 76 cm
Fotoğraf 5:
Eugene D’Argence (1853–1920)
Paris-Lyon-Méditerranée: Messageries Maritimes
Paris: F. Hugo d’Alesi, 1909.
Renkli taşbaskı afiş
107 × 79 cm
İmzalı ve tarihli
Fotoğraf 6:
Herbert Gwynn (1873–1956)
Orient Line Cruises Mediterranean & Constantinople
[Orient Line ile Akdeniz ve Istanbul Gemi Seyahati]
1930’lar | 1930s
Ofset baskı
101 × 63 cm
İmzalı
Meşher Hakkında
Bir Vehbi Koç Vakfı (VKV) kuruluşu olan Meşher, tarihsel araştırmalardan çağdaş sanata uzanan sergileri ve yayınlar, atölyeler, konferanslar gibi kapsamlı paralel etkinlikleriyle zamanlar ve kültürler arasında yeni bir diyalog zemini sağlamayı amaçlıyor. Adını Osmanlı Türkçesinde “sergi mekânı” anlamına gelen kelimeden alan Meşher, faaliyetlerini disiplinlerarası yaklaşımıyla Eylül 2019’dan itibaren sürdürüyor. Ortaçağdan günümüze uzanan bir zaman aralığında, geniş bir konu yelpazesinde sergiler sunuyor. Çok yönlü programı, araştırmaya dayalı akademik yönü ve yayınlarıyla Meşher, bir referans noktası olarak kültür ve sanat ortamına katkıda bulunuyor.
İstiklal Caddesi’nde yer alan Meşher’de, ziyaret, etkinlik ve sergi turları ücretsiz olarak gerçekleştiriliyor. Pazartesi hariç haftanın altı günü ziyaret edilebilir.
Sergi Hakkında
Göz Alabildiğine İstanbul: Beş Asırdan Manzaralar sergisinin küratörlüğünü Şeyda Çetin ve Ebru Esra Satıcı, danışmanlığını ise Bahattin Öztuncay üstleniyor. Ömer Koç Koleksiyonu’nda yer alan çeşitli nadide eserlerden oluşan sergi, İstanbul’un Osmanlı payitahtı olduğu 15. yüzyıldan 20. yüzyılın ilk çeyreğine uzanan bir zaman dilimini kapsıyor. Şehrin zengin bir görsel kaydı niteliğindeki sergide geniş açılı İstanbul manzaralarını gösteren tablolardan gravürlere, nadir kitaplardan albümlere, panoramik fotoğraflardan Yadigâr-ı İstanbul objelerine 100’ün üzerinde eser yer alıyor. Göz Alabildiğine İstanbul: Beş Asırdan Manzaralar sergisi, 26 Mayıs 2024’e kadar görülebilir.